5 redenen om te kiezen voor Kanzi®
Belgische appel zet internationale opmars voort, maar blijft lokaal product
Feit: sinds Covid-19 koopt de Belg meer fruit, en met de toegenomen klimaataandacht gaan we ook bewuster consumeren. Een goede zaak, maar er is ook nog werk aan de fruitwinkel: veel consumenten weten bijvoorbeeld niet altijd welke appels lokaal, dan wel ingevoerd zijn. BelOrta zet daarom mee zijn schouders onder een nieuwe campagne rond Kanzi®, de Belgische appel die de wereld veroverde.
Aan appelsoorten geen gebrek in de supermarkt of bij de handelaar. België is dan ook een appelland bij uitstek door het gunstige klimaat en zijn vruchtbare bodem. En dat een appel gezond is, weten we ook wel. Maar niet altijd waar die vandaan komt, dat zie je er nu eenmaal niet aan. Toch is het precies de herkomst die een groot verschil maakt voor wie duurzamer wil gaan consumeren. BelOrta, de Belgische coöperatie die meer dan 1.000 telers verenigt, steunt daarom mee de internationale campagne ‘Yes, you Kanzi®’.
Glenn Sebregts van BelOrta: “De mensen willen wel degelijk duurzaam kopen, maar het grote aanbod in de winkelrekken maakt het ze niet makkelijk. We helpen dan ook graag een handje met campagnes die de lokale kwaliteit in de kijker zetten. Dit najaar staat onder andere onze Kanzi® appel in de kijker. Een Belgisch product met internationaal succes, al wordt hij overal voor de lokale markten geteeld. In tegenstelling tot veel van heinde en verre ingevoerde appels, heeft hij dus een kleine voetafdruk, én kan hij pronken met een heerlijke smaak.”
Waarom lokaal boven internationaal?
Vanaf oktober biedt BelOrta opnieuw volop Belgische Kanzi® appels aan. Deze topappel van eigen bodem staat bekend om zijn egaalrode blos, sappige beet en frisse, zoetzure smaak. Kanzi® is één van ’s werelds bekendste en meest geconsumeerde appels en wordt in 13 landen geteeld. De naam betekent ‘verborgen schat’ in Swahili, en dat is hij ook wel een beetje.
Het nieuwe Kanzi® seizoen gaat gepaard met een nieuwe campagne om eens flink aan de appelboom te schudden: ‘Yes you Kanzi®’. Centraal staat de kracht van deze gezonde snack tegen de dagelijkse energiedip. Maar Kanzi® heeft nog veel meer troeven. BelOrta zet er alvast 5 op een rij.
- Weg met de energiedip
Eén Kanzi® slaagt erin om je bloedsuikerspiegel en energiepeil de hele dag stabiel te houden. En dat is cruciaal, zowel lichamelijk als geestelijk. Als je bloedsuikerspiegel vaak wisselt, voel je je slaperig en kun je je moeilijk concentreren. Als je dat oplost met kunstmatige en bewerkte snacks, zal dat je gewicht gaan parten spelen. Een Kanzi® geeft precies de juiste hoeveelheid suikervrije energie om de dagelijkse dip tegen te gaan, zonder die extra kilo’s - Goed voor mens en milieu
Een Kanzi® appel is niet alleen gezond voor de mens, ook het milieu vaart er wel bij. Hij wordt dan wel in 13 landen geteeld, met een focus op de lokale markt. Zo blijft de ecologische voetafdruk van Kanzi® beperkt. - Unieke smaak
Kanzi®, ontstaan uit een kruising tussen de zuurzoete Braeburn en de sappige Gala, is een smaakbeleving van zoet, zuur, sappig en knapperig. Die unieke mix maakt de appel perfect als gezond tussendoortje, maar ook voor tal van recepten. Van een Kanzi® smoothie als gezonde start van de dag, tot Kanzi® slaatje tijdens de lunch en Kanzi® appelcrumble als heerlijk dessert. - Lokale trots
Kanzi® is een op-en-top Belgische appel, in 1992 ontdekt en uitgegroeid tot een topper van wereldformaat. Niettemin moet deze topper van eigen bodem maar al te vaak opboksen tegen buitenlandse appels. de lokale telers kunnen de steun van de consument dan ook zeker gebruiken. Kanzi® is lokaal, lekker en vers. - Strenge kwaliteitseisen
Om als appel een Kanzi®-etiket te krijgen, moet je van goede huize zijn. De appels moeten aan liefst 18 kwaliteitscriteria voldoen. De telers snoeien de bomen zodat elke appel precies de juiste hoeveelheid zonlicht krijgt om de specifieke kleur en smaak te ontwikkelen. De boomgaarden zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van de bodem, het klimaat en het vakmanschap van de telers.
Over de Kanzi®
In 1992 werd een nieuwe, uniek smakende appelvariëteit in België ontdekt, een natuurlijke kruising tussen Gala en Braeburn. Na jaren van testen en verfijnen werd de eerste commerciële oogst binnengehaald in 2004, het merk Kanzi® werd in 2005 voor het eerst in supermarkten verkocht. In 2021 is het oogstvolume gestegen tot 50 miljoen kilogram in 13 landen, waarmee Kanzi® één van de grootste appelmerken ter wereld is. Ondanks de steeds uitdagendere weersomstandigheden zijn de vooruitzichten voor het seizoen 2021-2022 zijn positief, zowel naar oogstvolumes als kwaliteit.
Kanzi® in cijfers
- Telers wachten 2 jaar geduldig voordat de boom klaar is voor de eerste oogst.
- Gemiddeld is een Kanzi® pas na 152 dagen klaar om met de hand te worden geplukt.
- Elk seizoen produceert een goed uitgebalanceerde boom 100 tot 120 Kanzi® appels.
- 2.000 telers in 13 landen verdeeld over 5 continenten.
- Er groeien ongeveer 6 miljoen Kanzi®-appelbomen in Europa.
Over BelOrta
De roots van BelOrta gaan helemaal terug tot begin 20e eeuw. Van hyperlokale initiatieven evolueerde BelOrta tot een toonaangevende Belgische coöperatieve groente- en fruitveiling, voor en door producenten. Dagelijks leveren zij tot 4.000 ton groenten en fruit. Via BelOrta vinden die producten hun weg naar meer dan 70 landen wereldwijd. Meer dan 1.000 telers garanderen het hele jaar rond een aanvoer van meer dan 170 groente-, fruit- en kruidensoorten – altijd lokaal geteeld en vol smaak.
Voor meer info
BelOrta I Glenn Sebregts I +32 15 565 272 I glenn.sebregts@belorta.be I www.belorta.be
RCA I Yannick Speelmans I +32 497 66 08 86 I yannick.speelmans@rca.be I www.rcapress.be